Murdoch: hoist by his own petard or playing a long game?

My work took me much longer to finish than I expected, hence the long gap between blogs. A lot has happened over the last couple of weeks. Events in the phone hacking scandal have moved very quickly: no sooner than we hear of one revelation, another comes along within hours to take its place. Needless to say, Murdoch’s minions have overstepped the mark and acted criminally. Phone taps normally require a court order. The News of the World thought that it was above the law. It wasn’t.  Now the rest of News International and its parent company, News Corporation are under suspicion. The Sun and The Times have both been accused of phone hacking and in the US, it was believed that one of the News Corp companies hacked into the phones of those killed in the Twin Towers attack of September 11, 2001.

The News of the World is no more. No doubt it will be replaced by something just as vile. In many respects The Sun and the News of the World are the same paper. They both print the same kind of gossip and sleazy scandal and both papers believe that they have the right to intrude into people’s private lives.

I had originally begun drafting a blog a couple of weeks ago. My angle on this was the city of Liverpool and how The Sun and NotW had been boycotted by Scousers. The people of Liverpool have known for a long time what News International is capable of doing.  In the aftermath of the Hillsborough tragedy in 1989, The Sun made up a story about Liverpool supporters urinating on the dead. Kelvin MacKenzie, then editor of the paper, refused to apologize and even went so far as to rub more salt into the wound by standing by the ‘story’. To this day, the sales of The Sun and The News of the World on Merseyside are the lowest anywhere in the country. No self-respecting Scouser, red or blue, would contemplate buying such a vile rag.

Many of us have known for some time that Murdoch media and the government enjoy a close relationship. When Cameron hired Andy Coulson as his press secretary, Coulson was already up to his neck in shit.  But what we have seen is that the relationship between the Tories and the Murdoch media is somewhat closer than a mere business arrangement; these people meet socially. Cameron, Rebekah Brooks and Coulson have  broken bread together. Indeed Cameron, Coulson and Brooks live rather close to each other.  They are even referred to as the “Chipping Norton Set”.

The Murdoch press may not be able to inject its views into the heads of its readers but it is an opinion former and its views are taken seriously by many people. British politicians work to please the Murdoch press and will do their utmost to avoid upsetting papers like the The Sun, a paper that can ruin lives and careers at the drop of a hat.

In 1992, The Sun claimed to have won the general election for John Major’s Tories. The day before the polls opened, the Scum ran a front page that said “If Kinnock wins today will the last person to leave in Britain turn off the lights”. Labour lost the election but in the years that followed the Tories were battling allegations of sleaze.

Before the 1997 General Election, Tony Blair met with executives from News International. He understood that he needed to get the Murdoch media on his side in order to win. But it was a poisoned chalice, the Blair and the Brown governments found themselves dancing to Murdoch’s tune.

Yesterday, Murdoch had full page apologies printed in his papers and those of his rivals.  He’s done it again today. I suspect that his lawyers have advised him to do this, so that he can come back in a year’s time with a renewed bid for BSkyB. All he’s doing is trying to remake his image and that of his papers. As far as out politicians are concerned, they talk a good talk but they’re scared of Murdoch. They’ve done just enough to give the impression that they’re reining him in. Ed Miliband has called for a ban on multi-media ownership by a single person or group. This would be welcome. But the press cannot regulate itself properly. The Press Complaints Commission is run by the newspaper industry and membership  is not compulsory. The PCC does not have the power to sanction errant newspapers nor can it impose fines. All it can do is get the paper in question to print an apology, which is, more often than not, a single paragraph buried inside the newspaper.

I’ll leave you with this mindless drivel from LMer and professional shit-stirrer, Brendan O’Neill who blames the NotW’s demise on a “dictatorship of do-gooders”.

When small groups of professional activists help to shut down a newspaper read by millions of everyday Brits, that is not “people power”. When celebrities and well-to-do commentators help to deprive 7.5 million people of their Sunday read – and what’s more, claim to be doing it in order to save those 7.5 million people from being morally corrupted – that is not a “democratic moment”. It is more like a dictatorship of do-gooders.

Lest we forget that O’Neill’s former magazine, LM was shut down because it lost a libel case against ITN whom LM had accused of misrepresenting the Bosnian Civil War.   A “dictatorship of do-gooders” had nothing to do with the NotW’s demise; its death was caused by slipshod journalistic standards and blatant lawbreaking. I, for one, am glad it’s gone. I think that I should point out that O’Neill also writes for the Australian, a title owned by guess who?

Advertisements

Leave a comment

Filed under Ideologies, Journalism, Media, News Corporation, Tory press, Yellow journalism

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s